Selamat Datang Ke Blog Aziah Ahmad Hairi

Tuesday, October 11, 2011

GURU UMPAMA IBU


          Guru ialah orang yang berada paling hampir dengan murid di sekolah setiap hari.  Kebanyakan masa murid dari pagi hingga ke petang adalah di sekolah berbanding hanya waktu malam sahaja di rumah.  Mereka memperuntukkan masa hanya beberapa jam dengan ibu bapa dan keluarga.  Jadi, benarlah anggapan bahawa guru itu umpama ibu dan bapa murid di sekolah.
          Saya tertarik kepada satu pernyataan yang menyatakan 'anak guru tidak pandai kerana guru kurang mengajar di sekolah'.  Ternyata kenyataan itu ada benarnya dan tidak kurang juga yang sebaliknya.  Lihatlah, kebanyakan anak guru memang ternyata bijak dan bagus dalam pelajaran dan sukan. Perkara ini terbukti di dada-dada akhbar dan media elektronik yang lain.
          Adatlah kalau ada beberapa anak guru yang tidak berjaya.  Perkara itu sudah menjadi lumrah kehidupan.  Setiap perkara di dunia ini ada baik dan buruknya.  Allah ciptakan segalanya seimbang dan saling memerlukan.  Janganlah kita asyik menyalahkan orang sahaja. Tindakan yang berhemah itu menunjukkan kita seorang yang berpelajaran.

1 comment:

AZIAH AHMAD HAIRI said...

cikgu perempuan lebih memahami naluri anak-anak yang bermasalah di sekolah...