Selamat Datang Ke Blog Aziah Ahmad Hairi

Saturday, October 29, 2011

Mari Bina Perkataan

Marilah cuba bina perkataan menggunakan kata berikut :
P E R P U S T A K A A N
Cuba hasilkan kata dalam tempoh 5 minit.  
Cth :  suka  atas  kata
SELAMAT MENCUBA !

Thursday, October 27, 2011

Mikropengajaran

        Kali kedua buat rakaman. Memang kelakar.  Murid lebih tahu macam mana hendak membuat rakaman.  Alahai malunya! Tidak mengapalah. Saya menganggap malu itu perlu dan tidak perlu malu untuk meningkatkan pengetahuan tentang sesuatu yang baru.  Lebih-lebih lagi apabila saya terpaksa meminjam telefon bimbit adik yang lebih canggih daripada saya.  Maklumlah nak buat rakaman lebih 3 minit kerana saya punya telefon boleh 3 minit je, alahai......
      Rakaman ini spontan sahaja sebenarnya untuk percubaan sahaja.  Maklumlah selama hampir11 tahun mengajar mana pernah buat rakaman.  Murid-murid paling seronok.  Dah macam artis la pulak.  Sekolah kecil, apa yang cikgu buat semua murid akan ambil tahu dan turut menyibuk sekali.  Begitulah......
         Rupa-rupanya jenuh juga nak bercakap dan menyusun kata-kata dalam tempoh melebihi satu minit.  Kalau semasa sesi pengajaran dan pembelajaran yang sebenar pun  banyak bercakap tetapi tentang hal-hal lain.  Sekali kena buat rakaman macam nak semput rasanya bercakap dengan bahasa baku. Ha, baru padan muka saya! 

PERMAINAN BAHASA

Senaraikan perkataan yang berakhir dengan huruf 'g'.  Tidak boleh kata nama khas dan imbuhan. Contoh kata : wang, beg.
Dalam tempoh 10 minit, berapa perkataan yang dapat anda senaraikan.  Selamat mencuba!....... Bandingkan dengan rakan-rakan, siapa yang lebih hebat dan cekap.....
  • Jawapan :  yang wang sayang buang payung sawang sarang barang karang jurang jerang memang tuang beg lapang ruang siang terang terung dinding syiling giling guling goyang gulung terowong teropong tolong tong silang sorong sarung kampung bilang dulang goreng kilang kering pulang butang hilang hutang condong dorong tempang tenggiling garang

Percubaan Pertama

video

Monday, October 17, 2011

Lawatan ke Zoo Melaka

Pendidikan berterusan apabila dapat melihat sendiri secara langsung haiwan-haiwan yang terdapat di Zoo Melaka.  Anak saya bersama ibu saudaranya dan sepupu-sepupunya berada di atas tren zoo untuk melawat haiwan-haiwan yang terdapat di sana.  Pengalaman tersebut sangat bermakna kepada anak-anak yang sedang meningkat naik ini berdasarkan pembelajaran secara langsung tentang bentuk badan dan habitat haiwan-haiwan tersebut.  Katanya,  'seronok sangat la, lain kali datang sini lagi ye?'.



Kenapa naik tren? La... semua orang pun tahu jawapannya, sebab letih nak jalan.  Kenapa letih? Kawasan zoo kan luas, lenguh kaki nak berjalan.  Naik tren kan senang.Cuma tak puas lah sebab dapat tengok haiwan dari jauh sahaja dan sekejap je dapat tengok haiwan kerana tren itu bergerak. Sudahkah anda membawa anak-anak melawat ke mana-mana zoo di negara ini?  Belum lagi? Luangkan lah masa bersama mereka, laksanakan sesi pendidikan yang berterusan secara langsung di zoo.  Selamat melawat!

Saturday, October 15, 2011

Belajar setiap saat....

            Sebenarnya, setiap saat kita mengalami proses belajar sama ada secara sengaja atau pun tidak sengaja.  Belajar itu luas pengertiannya.  Apa yang semua orang maklum, belajar hanya di sekolah, pusat tuisyen, masjid atau surau serta mana-mana institut pengajian di negara ini.


           Konsep itu menjelaskan belajar secara terancang.  Sebaliknya, apa sahaja yang kita lakukan dalan kehidupan seharian adalah proses belajar.  Jadi, pendidikan itu sememangnya sentiasa berterusan dari saat ke saat sehingga kematian menjemput.....

Tuesday, October 11, 2011

GURU UMPAMA IBU


          Guru ialah orang yang berada paling hampir dengan murid di sekolah setiap hari.  Kebanyakan masa murid dari pagi hingga ke petang adalah di sekolah berbanding hanya waktu malam sahaja di rumah.  Mereka memperuntukkan masa hanya beberapa jam dengan ibu bapa dan keluarga.  Jadi, benarlah anggapan bahawa guru itu umpama ibu dan bapa murid di sekolah.
          Saya tertarik kepada satu pernyataan yang menyatakan 'anak guru tidak pandai kerana guru kurang mengajar di sekolah'.  Ternyata kenyataan itu ada benarnya dan tidak kurang juga yang sebaliknya.  Lihatlah, kebanyakan anak guru memang ternyata bijak dan bagus dalam pelajaran dan sukan. Perkara ini terbukti di dada-dada akhbar dan media elektronik yang lain.
          Adatlah kalau ada beberapa anak guru yang tidak berjaya.  Perkara itu sudah menjadi lumrah kehidupan.  Setiap perkara di dunia ini ada baik dan buruknya.  Allah ciptakan segalanya seimbang dan saling memerlukan.  Janganlah kita asyik menyalahkan orang sahaja. Tindakan yang berhemah itu menunjukkan kita seorang yang berpelajaran.

Wednesday, October 5, 2011

Panitia BM



1. Mesyuarat Panitia BM mesti dijalankan sebanyak 4 kali setahun.
2. Merancang aktiviti tahunan bersama guru BM yang lain.
3. Melaporkan aktiviti yang telah dijalankan.
4. Membuat post moterm selepas aktiviti dijalankan.
5. Menyediakan hadiah yang bersuaian dengan tahap umur murid.
6. Memantau aktiviti yang dijalankan agar mencapai objektif.
7. Menyediakan soalan peperiksaan yang berkualiti berdasarkan sukatan 4 kali setahun.
8. Membuat semakan setiap hasil murid dan beri gred atau komen.
9. Pastikan murid membuat pembetulan selepas melakukan kesilapan dalam latihan.
10.Penyeliaan buku latihan  dan pencerapan P&P guru 3 kali setahun oleh Guru Besar / Guru Penolong Kanan.